Manualne zabawki sprawdzają się doskonale przy rozwoju dzieci. Nie tylko zapewniają one doskonałą zabawę przez wiele godzin, ale jednocześnie bardzo dobrze stymulują wyobraźnię i rozwój umiejętności manualnych a także polepszają koordynację ruchową. Z tego też powodu już od pierwszych lat warto o takie zabawki zadbać, a jedna z ciekawszych propozycji to różnego rodzaju tablice manipulacyjne.
Takie tablice mają bardzo prostą budowę, bo wykonuje się je ze sklejki lub drewnianej deski, z przymocowanymi różnymi elementami. To, co tablica sensoryczna będzie w sobie mieć, zależy przede wszystkim od wytwórcy, chociaż w niektórych przypadkach zrobić ją można według własnego pomysłu. Powszechnie wykorzystywane są różnego rodzaju kółka zębate, suwaki, pokrętła czy przełączniki, jakie można przekręcać, przesuwać czy zamykać. Bardzo dobrze będą się też sprawdzać elementy mające przyciski, takie jak kalkulatory, telefony czy piloty.
Natomiast do stymulowania słuchu można wykorzystać trąbki, dzwonki czy nawet cymbałki, chociaż przy nich rodzice uzbroić się będą musieli w spokój i cierpliwość. W sprzedaży jest dostępnych dużo różnych tablic edukacyjnych, które się od siebie różnią wielkością, liczbą przymocowanych przedmiotów i ich rodzajem. Przy wyborze należy zwrócić uwagę na parę ważnych spraw. Kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa dziecku, dlatego też tablica edukacyjna nie może zawierać żadnych ostrych elementów, jakie mogłyby spowodować zranienie. Wszystko musi być również przymocowane we właściwy sposób, żeby nie zostało urwane podczas intensywnej zabawy.
Taka tablica powinna posiadać odpowiedni rozmiar, aby bez problemów można było wszystko dotykać i przesuwać. Ale nie warto przesadzić z ilością przymocowanych przedmiotów. Specjaliści zalecają, żeby tablice edukacyjne dla dzieci nie miały ich więcej niż dwadzieścia, bo właśnie wtedy dzieci wykorzystują je najbardziej efektywnie. Ale byłoby dobrze, żeby różniły się też trudnością, gdyż wtedy stanowić będą na malucha odpowiednie wyzwanie, które na pewno on zechce pokonać.